2017. április 30., vasárnap

Rigók a kertünkben.

Tegnap, fűnyírás közben kicsit fotóztam is, mivel a rigó mamák könnyebben tudnak gilisztázni a lenyírt pázsiton.
1986-os miklósfai építkezésünk és kiköltözésünk után kb. 10-15 évig itt alig láttam rigókat. A fekete rigó például nekem "pesti illetve nagyvárosi" madár volt.
Azután lassan sok minden megváltozott itt Miklósfán (amely tulajdonképpen egy dimbes-dombos, ligetes falu) amit manapság kertvárosnak neveznek.
A szarkákat kiszorították a szajkók és birtokba vették a kerteket rigók. A feketerigók (itt és itt) és énekes rigók (itt és itt) nagyjából hasonló arányban fordulnak elő.
Kedvenc fészkelőhelyük az örökzöldek, de nálam rendszeresen raknak fészket a falra futtatott japán vadszőlő indáira is.
Volt év, hogy minden fenyőfán volt legalább egy fészek! Nagyon barátságosak, ahogy a gyepen gilisztáznak, de eper és szőlő érés idején azért annyira nem szoktam örülni nekik. Volt, hogy először ők szüreteltek...
De ez a természet rendje. A falevél lehullik, a vakond túr, a rigó meg eszik...
Nagyon sok rigófészek és fióka etetős képet megosztottam már, ez a legújabb egy korai énekesrigó fiókáról.

Fészkéből már kirepült énekes rigó fióka- Turdus philomelos.

Még rászorul az anyai gondoskodásra.

Nagyra tátsd a csőröd!

Jó kövér kukac volt, most pihenek.

Lehet itt pihenni? Nagy a forgalom a kertben (hím feketerigó).

Ajjaj! Megint jönnek.

Ez a pöttyös most nem az igazi! Inkább arrébb rebbenek.

A légi térfigyelő rendszer még egy rigó fiókára is riaszt!

Tavasszal mindig várom a megérkező nyaktekercs hangját. Idén először április 13-án szólalt meg. Nem vagyok babonás, de szomorúan láttam 25-én ezt az elpusztult nyaktekercset a teraszunkon. Olyan sebességgel repült a terasz ajtónak, hogy azonnal nyakát szegte.

Ablaknak repült nyaktekercs-Jynx torquilla.

Nyaktekercs

Szomorú, de ma is hallottam ahogy hívja a párja...
Régebben odút foglaltak a diófánkon.
Csak azért teszem fel ezt a két képet, hogy aki még nem látott ilyen rejtőzködő harkályfélét, felismerje. Itt, itt és itt többet megtudhatsz róla!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése