2017. április 17., hétfő

Húsvéti hírek madarakról, virágokról.

Miközben a facebookon folyamatosan osztottam meg a szokatlan korai meleg időjárással és virágnyílással kapcsolatos megfigyeléseimet, képeimet, elfeledkeztem blogom olvasóiról!
Röviden összefoglalva most közzéteszem eddigi tapasztalataimat madarakról, virágnyílásról, időjárásról és a miklósfai gólyákról.
Talán kezdem azzal, hogy a Józsefek ismét meghozták a meleget és az első gólyát a járásban nem Miklósfán, hanem Újudvaron pillanthattam meg március 19-én.
A szokatlanul korán beköszöntő 20-22 C fokos meleg március végére meghozta a vándormadarakat és az általános virágnyílást is.
Először a madarakról:
A február 28-án megdőlő országos meleg rekordok (Szeged 21 C fok!) után az április 25 C fokkal köszöntött be! Már csak kapkodjuk a fejünket az "előre tolódó" időjárás miatt...
Ennek ellenére a miklósfai gólyák megérkezése késett a megszokott március huszonkettedikéhez képest.
Március 24-én érkezett meg az újudvari gólya párja és az első gelseszigeti vándor.
Miklósfára az első Kelep 25-én szállt lea Bem u. 2. elé épített fészkére.
másnapra megjött a Nagy Lasos utcai fészek egyik lakója és a Bem utcai párja is!
28-ra pedig leszállt a Marak utcai fészek első lakója is, akihez párja egy hét után csatlakozott.
Eközben borzolta a helyi gólyapártolók kedélyeit, hogy a viharban leomlott Nagy Lajos utcai fészket az áramszünet kihirdetése miatt nem lehetett időben megrenoválni. A megérkezett lakója pedig nagy szorgalommal három nap alatt gallyakkal rakta körbe a félig leomlott fészket. Április 4-én önkéntesek visszabontották, biztonságossá helyreállították ezt a fészket, amit lakója ezután 10 napig nem látogatott! Erről itt olvashatsz.

Leomlott fészkére érkezett a Nagy Lajos utcai gólya.


3 nap alatt megállás nélkül hordta a gallyakat.

Renoválás utáni állapot.


Éppen egy cikkben akartam megírni a "miklósfai gólyakolónia tündöklése és bukása" történetét, amikor április 15-én helyreállni látszott a helyzet.
Vagyis a Bem u. 2. fészekben költőpár költ egy hete és visszatért egy gólya a Nagy Lajos utcai fészekbe, valamint költőpár költ a Marek utcai fészekben is.

Visszatért (ha ugyanaz?) fészkére.

Pihenő a Nagy Lajos utcában.

Bem utca 2. előtt költőpár.

Április 1. óta kotlik.

Marek utcai gólyapár.

Még zajlik az akklimatizáció!

Talán költés is lesz idén?!


Még néhány madármegfigyelési adat:
Március 22-én láttam először 3 holló nászrepülését Nemespátrón, megérkezett a cigány csaláncsúcs és a rozsdafarkú is.
Április 10-én megszólalt az első kakukk, a rigók és cinegék már költenek és 13-án megszólalt a nyaktekercs is.

Léprigó-Turdus viscivorus.

Még egy érdekesség. Március 27-én, miközben én növényvédelmi előadást tartottam, nejem megfigyelése szerint egy rétisas röpült el alacsonyan a házunk felett, ami tőlük szokatlan lakott terület felett, valószínűleg a tókámban lubickoló kacsák késztették ilyen merészségre.
Húsvét napján megjelent rendszeres vendégünk, egy barna mókus is!
Napoznak a békák, motoszkálnak esténként a sünök.



A korai melegek összehozták több növény virágzását idén.
Az hagyján, hogy a hóvirág, tőzike, ibolya egyszerre nyílott, de sok minden más nyílása is előbb kezdődött a megszokottnál.
Március 11-én már osztottam meg képeket a facén az egyszerre nyíló hóvirágról, fekete hunyorról, téltemetőről, tőzikéről és májvirágról. Ekkora egybecsúszást még nem tapasztaltam.

Májvirág-Anemone hepatica.

Krókuszok

Tőzike-Leucojum vernum.

Szártalan kankalin-Primula vulgaris.

Téltemető-Eranthis hyemalis.

Illatos ibolya-Viola odorata.

Fekete hunyor-Helleborus niger.

Március 22-én már nyíltak a 22 fokban a nárciszok, a mocsári gólyahír és a kajszibarack! 3 héttel korábban, már 28-án kivirágzott a kökény!

Mocsári gólyahír-Caltha palustris.

Virágzó kökény.

Április 4-én elkezdődött a repce virágzás és kinyíltak a tulipánok.
Most húsvétkor, tehát április 16-án elnyíltak a tulipánok, virágzik az orgona, japánbirs, bimbózik a labdarózsa és az ablakba kirakott kaktuszok.
Kedvcsinálónak válogatás az április elejei kerti virágainkról:
















Valamennyi tavaszi virágunkról egy nagyobb válogatás hamarosan, (ide) kattintva nézhető.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése