2011. július 4., hétfő

Vas megyei Vadásznap


Szombaton, július 2-án tartották meg a vas megyei vadászok hagyományos vadásznapjukat Bükfürdőn, melyre ismét meghívták az Országos Agarász Egyesületet, agár futtatási bemutatót tartani.
Az egyesület a magyar agárral való agarászás nagy múlttal rendelkező hagyományát kívánja ápolni, és megőrizni a magyar agár, mint nemes vadász eb jó genetikai tulajdonságait. Az agaras vadászati módot, mint hungarikumot, ismét legális keretek között szeretné népszerűsíteni.
Én is, mint az OAE újsütetű tagja részt vettem a programon barátaimmal és Janka kutyámmal, hogy a közönség, de még inkább a vadászok körében agár coursing futtatáson népszerűsítsük a magyar agarat.
Kollégám, Keresztes János, aki az OAE elnöke, a futtatás előtt előadást tartott a fajta múltjáról és jelenéről, majd a futtatógéppel minden megjelent kutyát többször is ki lehetett próbálni, hogyan hajszolják a műnyulat.
Töpfner József vezetőségi tagunk, aki régi és elkötelezett nagyharsányi magyar agár tenyésztő, biztosította a gépet  és három jól futó agarával az állandó látványosságot.
Janka kutyám is lehiggadt a nap végére a sok hiszti után, mert nem igen lehet bírni vele, ha igazi vadat, vagy műnyulat lát. Szívesen futott párban egy tapasztalatlan fiatal agárral, Hunorral, akinek gazdája ezt a futást feltette a You Tube-ra- mely ezen a linken elérhető:
http://www.youtube.com/watch?v=He7vbx2S_Vk&feature=player_profilepage
Köszi! Igazán jó!
A napvégi I-re is sor került, mert egy könnyelmű, pofátlan nyúl komótosan kiballagott a pálya közepén és leülve pödörgette a bajszát. De az is lehet, hogy a vasi vadászok extraként biztosították ezt a lehetőséget!?
Elzavarni sem hagyta magát, vagy mert bírta a kihívásokat, vagy mert még nem találkozott agár kutyával...
Én húztam ki a műnyulat, és jött mellettem Janka is (mert lefogni is nehéz, ha futásról van szó). Persze hogy kiszúrta az oda nem illő tárgyat (nyúl kartárs billegő fülét), és már rá is startolt, aminek én egyáltalán nem örültem.
Na, most éppen nem a vadászoktól féltettem, mert azok mind bent voltak a pörköltes sátraknál, hanem mert dekkolhatok ilyenkor a búza, vagy kukorica szélében, míg előjön. Janka egy perc alatt ott volt a nyúl seggében, mert az, először csak kelletlenül futott, más blökire számítva. Aztán a legveszélyesebb manőver következett, átvágtáztak egy műúton és a nyúl "egérutat nyert" egy kukoricásban. Én meg a tüdőmet kiköpve rohantam, nehogy visszának elcsapja egy autó. Szóval lefutottuk magunkat! Az I-re a pont akkor kerülhetett volna fel, ha tapsifüles visszakanyarodik a közönség felé. De jobb ez így! A váratlan gyakorlati bemutatót lett volna jó felvenni videóra!
A jó programokból nem sokat láttunk és a kutya szépségversenyre is kevesen neveztek, de mi és kutyáink azért jól éreztük magunkat. A végére már a németek terrier és pudli kutyája is úgy hajtotta a műnyulat, mint az agarak.

És a vadpöri is finom volt!

Egy vadászkönyv árus standnál pedig jól kiköltekeztük magunkat.
Hadd csináljak nekik reklámot, mert ilyen tájékozott könyvesekkel még nem találkoztam!
Három könyvet kérdeztem tőlük, amiket már 20 éve kerestem és nem is láttam sehol sem.
Ebből kettőt kivett a stócból, a harmadikat pedig neten fogom megrendelni, mert nem hozták magukkal!
Ezek: Maderspach Viktor-Az oláhok vérnyomában, Stanley H.Morton-A legsötétebb Afrikában, és Gordon Young-Emberevő leopárd.

Janka nyúl szakirodalmat keres...

Aki igényes vadász, természetrajzi könyvet és útleírást keres, az itt rendelhet, vagy lájkolhatja őket:
www.vadaszkönyvek.hu
Íme egy rövid képválogatás a napi programból:

Janka-magyar agár szuka úton
Rangsor vita Keresztes János magyar agár kanjai között
A kép azért is érdekes, mert a bal oldali kant Szlovéniában találták meg vándorcigányoknál, vélhetően egy jól megőrzött magyar agár fenotípust mutat. Ott cigány kutyaként ismert.
Agár simogató
A vezérkar

A képen Keresztes János mihályfai magyar agár tenyésztő, az OAE elnöke-Töpfner József nagyharsányi magyar agár tenyésztő, az OAE alelnöke-Vitéz Markovics György, az OAE bírói testület tagja és a Kardvívó Szövetség alelnöke.
Mindhárman a magyar agár fajta gyakorlott bírói is.

Futtató gép-agaraknak
Janka-magyar agár üldöz,
és elfog.
Hűséges kutyaszemek
A többi program sem lehetett rossz..
 Az eseményen készült összes kép felkerült a képgalériába, vagy itt is megnézhető!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése